fredag den 4. juni 2010

Broen er rigeligt høj - og for lav

Når de store mølletransporter skal ind gennem Nørre Snede by, er det så fordi broen over omfartsvejen er for lav? Det er et af de ofte stillede spørgsmål i forbindelse med byfornyelsesprocessen i Nørre Snede.

”I sin tid blev broen over omfartsvejen bygget rigeligt høj, faktisk højere end de fleste andre broer i Danmark. Alligevel må vi konstatere at den med tiden er blevet for lav til de største af mølletransporterne.” Sådan siger drifts- og anlægschef i Ikast-Brande Kommune, Allan Lyng Hansen.

Normalt har broer i Danmark en frihøjde på 4,63 meter hvilket giver passage for almindelige store køretøjer. 4,63 meter er for eksempel højden på nye motorvejsbroer.
Broen over Nørre Snedes nordlige omfartsvejen er ca. 10 cm højere (4,70 meter fjernest fra byen, 4,78 meter tættest ved byen), men de største mølletransporter er nu over 5,20 meter høje. De kan dermed ikke passere under broen.

Allan Lyng Hansen siger: ”Broen kan ikke umiddelbart laves højere. En yderligere sænkning af vejbanen vil være dyr og også betyde at regnvand - hvilket vi som bekendt får mere af i fremtiden - skal pumpes bort. Det bliver dyrt i drift. Så alt i alt er det nok ikke en smart eller realistisk løsning at lave om på broen eller vejen.”

Blev disse forhold så overvejet, dengang broen blev bygget? Svaret er ifølge Allan Lyng Hansen både et ja og et nej. ”I forbindelse med projektering af broen blev der afholdt møder mellem rådgiver, det gamle Vejle Amt, Nørre Snede Kommune og repræsentanter for særtransporterne. Dengang var broens frihøjde stor nok til at alle mølletransporter kunne komme uden om Nørre Snede. Siden er vindmøllerne og dermed mølletransporterne blevet markant større, hvilket betyder at de største af dem nu bliver nødt til at køre gennem byen og det var måske svært at forudsige.”
Uanset vindmøllernes størrelse har det i øvrigt hele tiden været sådan, at særligt høje og lange transporter skal kunne komme igennem Nørre Snede. Det hænger sammen med at Rute 185 (Horsens-Brande) indgår i det såkaldte fremkommelighedsvejnet.

I øjeblikket har Rute 185 status som en midlertidig del af fremkommelighedsvejnettet. Tidligere har det været meningen at den rolle skulle overtages af den nye rute 18 motorvej (Vejle-Give-Herning). Men da rute 18 er blevet besluttet og projekteret med broer af normalhøjde, har Vejdirektoratet til Ikast-Brande Kommune oplyst, at Rute 185 formodentlig vil blive en permanent del af fremkommelighedsvejnettet.

Allan Lyng Hansen siger om Ikast-Brande Kommunes mulighed for at påvirke den beslutning: ”Vi er det som kaldes vejbestyrelse for en del af rute 185, og vi har derfor indflydelse på om den skal indgå som en fremtidig del af  fremkommelighedsvejnettet. Men vi har ifølge loven også pligt til at sikre at der faktisk findes veje som de særligt høje og store køretøjer kan benytte. Hvis vi siger nej til at de må køre ind gennem Nørre Snede by, skal vi altså anvise alternative løsninger som ikke rigtig er til at finde.”

Nørre Snede deler skæbne med for eksempel Sdr. Omme der også har mange særtransporter ind gennem byen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

.