fredag den 20. september 2013

Koncert 29. sept.: Spirituel musik fra Japan på strenge og fløjte

Verdensmusik i Nørre Snede lægger ud med toner fra Japan her i efterårssæsonen. To instrumenter med en buddhistiske baggrunde vil tage publikum gennem en auditiv oplevelse i ikke blot historie, kultur og spiritualitet, men også i hvordan instrumenterne bruges i dag.


Charles Marshal spiller biwa
Den ene af musikerne er irske Charles Marshall på den 4-strengede lut, der hedder biwa, der spilles med det, der højst sandsynligt er verdens største plektrum. Charles begyndte at studere hos den 82 årige meter Yoshinori Fumon, og fortsatte i 14 år hans træning til mesterens død. Yoshinori, som spillede biwa i Satsuma-traditionen, blev betragtet som en af de sidste i direkte linje af biwa-spillere, der kan spores tilbage til det 16. århundrede.

Satsuma er en klan, der har skrevet sig ind i den japanske historie, som dygtige og magtfulde samuraier. Klanens daværende overhoved Tadanaga Shimazu fik en blind biwa-spiller til at komponere musik til tekster han selv havde skrevet med det formål at højne moralen blandt hans krigere. Oprindelig var teksterne buddhistiske og nationale i karakter, men efterhånden udviklede de sig til narrativer om store slag samt poesi. Charles blev tildelt kunstnernavnet Ranjo af sin lærer, hvilket er et tegn på at have mestret kunsten at være biwa-spiller, både med hensyn til at spille på instrumentet og synge teksterne.

Biwa instrumentet har en unik historie idet blinde buddhistiske munke fik monopol på at spille instrumentet. Allerede i det 12. århundrede dannede disse blinde munke en sammenslutning, hvilket blev en ærværdig mulighed for blinde mænds overlevelse. Blinde drenge blev trænet som munke og musikere. De spillede ved ritualer og sang narrativer for mennesker. Munkene havde pligt til at betale en del af deres indkomst til deres sammenslutning, så alle kunne overleve – en slags meget tidlig fagforening med et socialt sikkerhedsnet.


Kiku Day spiller shakuhachi - her
ifølge traditionen hvor ansigtet er dækket
Det andet instrument er shakuhachi-fløjten, som spilles af Kiku Day, som bor i Nørre Snede. Kiku har japanske og amerikanske forældre og er opvokset i København. Hun studerede shakuhachi i Japan i 11 år hos mesteren Okuda Atusya. I denne periode lærte hun repertoiret fra da shakuhachi’en blev brugt som et redskab til meditationstræning af de zenbuddhistiske munke kaldet komusō (17. – 19. århundrede). De vandrede rundt i Japan som spillende tiggermunke med ansigterne dækkede helt af en kurv som et symbol på at deres egne identiteter ikke var vigtige. På trods af denne farverige baggrund blev sekten bandlyst i 1868 blandt andet på grund af korruption. Munkene udnyttede simpelt hen deres ansigtsdækkende hovedbeklædning og blev til spioner for regeringen.

De smukke solostykker opfattes som vemodige og stemningsfyldte. Ofte er temaer som vedholdenhed, åndedrætskontrol og empati indbefattet i stykkerne.

I dag er shakuhachi’en sammen med taiko-trommer det japanske instrument, der er blevet mest populær udenfor Japan. At høre biwa hører derimod til de virkelige sjældenheder.
Koncerten finder sted søndag d. 29. september kl. 19:00 på Vækstcenterets nye kursuslokaler, Solbakkevej 15 i Nørre Snede. Arrangør Verdensmusik i Nørre Snede i samarbejde med nskubib og Ikast-Brande Bibliotek. Entré 100 kr. Medlemmer af nskubib 80 kr. Man kan købe billet ved døren eller bestille i forvejen ved at sende en email til kikuday@gmail.com, hvor man også kan få flere oplysninger om koncerten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

.